Que n’a-t-on pas lu sur le facteur d’amortissement ? Il paraît que plus il est grand, meilleur est l’amplificateur. C’est parfaitement lacunaire et généralement inexact.
En préambule, je vous livre ce que pense Roger Russel (de McIntosh) du facteur d’amortissement :
Good Amplifiers Can Sound the Same
A report was made by Ian Masters in the January 1987 issue of Stereo Review titled “Do All Amplifiers Sound the Same” It describes extensive listening tests made by David L. Clark demonstrating that there is no audible difference between good amplifiers. The conclusion at the end of the article is quoted that---
“Nevertheless, a majority of listeners, including some of the Believers, approved of the test methods both going in and going out, the amplifiers chosen varied widely in design and price, and the sample of listeners was diverse and large, as these things go. And the results indicated no audible differences. But for now, the evidence would seem to suggest that distinctive amplifier sounds, if they exist at all, are so minute that they form a poor basis for choosing one amplifier over another. Certainly there are still differences between amps, but we are unlikely to hear them.”
I think that differences are understandable. An amplifier having 0.1% distortion and one having 0.001% distortion are clearly not the same but they are way below audibility. An amplifier having a damping factor of 10 and one having a damping factor of 1000 are also not the same but once again the difference is not audible.
I have personally completed several blind A-B listening tests over the years between good amplifiers, tube or transistor. Although I thought I could hear a difference each time, my choice was only correct about 50% of the time. I have also conducted blind listening tests for other people. I have learned how important it is to set the amplifier gains to be exactly equal and that the amplifiers should not be seen or identified for the listener. The slightly louder amplifier often is preferred. Comparison must be instantaneous or the listener forgets. If the identity of the amplifiers is known, the listener often gets preoccupied with identifying which amplifier is playing instead of the sound quality. The questions asked of the listener about the sound quality are also very important. I even hide the speakers as well as the amplifiers behind an acoustically transparent curtain.
Aujourd’hui, la plupart des facteurs d’amortissement donnés sont surestimés et n’ont aucune signification. En effet, ces valeurs sont données directement en sortie d’amplificateur par application d’un signal sinusoïdal sur une charge purement résistive. D’une part, un haut-parleur n’est pas une charge résistive directement montée sur la sortie d’un amplificateur mais au bout d’un câble et, d’autre part, la musique est en général composée de transitoires.
Quand de tels facteurs d’amortissement sont donnés, c’est en jouant sur les contre-réactions, ce qui est permis par les protocoles de mesure utilisés, alors que le facteur d’amortissement effectif réel est à mille lieues de celui qui est fièrement brandi. Pire, les circuits de contre-réaction utilisés permettant d’atteindre de telles valeurs sont trop réactifs et ont des effets destructeurs sur le signal. Le facteur d’amortissement n’a ainsi pas de lien direct avec les qualités sonores d’un amplificateur.
Ceci étant dit, quel que soit l’amplificateur utilisé, le seul fait de connecter un câble rajoute des résistances qui font que ce facteur d’amortissement tombe très vite. L’expérience montre qu’un amplificateur, toutes choses étant par ailleurs égales, est très correct à partir du moment où ce facteur est supérieur à 10.